Pozostawanie w ruchu w burzliwych czasach

Pozostawanie w ruchu w burzliwych czasach

Janne Haarala, Manager Europe CVL Sector, ExxonMobil, przedstawia historię branży transportu ciężarowego, opowiada o wyzwaniach, które musiały być rozwiązane w nim przez ostatnie 100 lat i rozmawia ze specjalistami z branży na temat sposobów radzenia sobie ze zmianami.

Transport drogowy jest jedną z największych na świecie branży, na którą wpływają innowacje technologiczne, rozwój gospodarczy, globalizacja oraz umiejętności jazdy kilku pokoleń fachowych kierowców. Wszystko zaczęło się w 1879 roku, gdy Karl Benz opatentował pierwszy niezawodny silnik ze spalaniem wewnętrznym – wynalazek o ogólnoświatowym znaczeniu, który po raz pierwszy wykorzystano w samochodzie ciężarowym w 1895 roku. Do tego czasu Rudolf Diesel również opracował swój przełomowy wynalazek.

Kolejne 130 lat obfitowało w innowacje i kluczowe wydarzenia, które wpłynęły na współczesny kształt branży. Ta podróż nadal trwa, a Covid-19 jest najnowszym zjawiskiem wpływającym na jej tor, choć w przeszłości na kierunek rozwoju branży transportu ciężarowego wpływały także o wiele mniej poważne wydarzenia.

Początki środków smarnych do silników Diesla

Jedną z rzeczy, które wywarły największy wpływ, są środki smarne – niepozorne oleje i smary zapewniające niezbędną ochronę łożysk, wałów napędowych i części silnika. Pewna kwestia sprawiała więcej problemów niż inne – wysokie ciśnienie i ciepło generowane w silnikach Diesla miało szczególnie niekorzystny wpływ na żywotność i skuteczność olejów silnikowych, przez co pojazdy zamiast jeździć po drogach i dostarczać towary w przewidzianym terminie, stały w warsztatach.

Trudności są jednak napędem innowacji – naukowcy z firmy Vacuum Oil, poprzedniczki ExxonMobil, opracowali specjalną formulację oleju, która w 1925 roku została zarejestrowana jako Diesel Engine Lubricant by Vacuum Oil (środek smarny firmy Vacuum Oil do silników Diesla), czyli DELVAC. Tak wyglądały początki gamy środków smarnych Mobil Delvac™, które także współcześnie chronią ciężarówki na całym świecie.

Pozostawanie w ruchu w burzliwych czasach

Jak wygląda przyszłość branży transportu ciężarowego?

Utrzymanie wysokich obrotów w niepewnych czasach: od wojen światowych, kryzysów gospodarczych po Covid-19 – jak wygląda przyszłość branży transportu ciężarowego?

czerwona beczka oleju

Stawianie czoła trudnościom gospodarczym

Efektywność silników Diesla podczas II wojny światowej przyczyniła się do wzrostu ich wykorzystania w pojazdach użytkowych po zakończeniu konfliktu zbrojnego. To z kolei przełożyło się na rozwój transportu drogowego, który wkrótce stał się filarem gospodarki, ponieważ zapewniał łączność między portami, sieciami kolejowymi, centrami dystrybucji i klientami w całym kraju. Wszystko działało płynnie.

Kolejnym przełomem było opracowanie w 1949 roku pierwszego syntetycznego oleju przez badaczy Vacuum Oil pracujących nad nowymi technologiami przetwarzania. Jednak potencjał syntetycznych polialfaolefin (PAO) nie został doceniony od razu – musiało upłynąć niemal dziesięć lat, zanim ich wszystkie zalety, takie jak szeroki zakres temperatur, stała lepkość, lepsza ochrona części i dłuższy okres eksploatacji, zostały w pełni odkryte.

Podczas kryzysu gospodarczego w latach 2007–2008 ceny paliw ponownie poszybowały w górę, co zmusiło operatorów flot do szukania oszczędności; zewsząd odczuwalne były naciski dotyczące obniżenia kosztów konserwacji i poprawy całkowitych kosztów posiadania. Jedno z innowacyjnych rozwiązań okazało się szczególnie korzystne – formulacja naszych olejów silnikowych Mobil Delvac™ wysokiej jakości i o długim okresie eksploatacji. Dzięki niemu możliwe było wydłużenie okresów pomiędzy wymianami oleju, obniżenie kosztów magazynowania i zwiększenie stopnia ochrony silnika.

wykres

Radzenie sobie z bezprecedensowymi zmianami

Poprawa jakości paliwa, nowe przepisy dotyczące zrównoważonego rozwoju i ulepszanie konstrukcji silników przyczyniły się do zmiany standardów obowiązujących producentów pojazdów i środków smarnych oraz właścicieli flot. Nowe formulacje olejów silnikowych o niskiej zawartości popiołu pomagają obecnie obniżyć zużycie paliwa, dbają o to, aby kierowcy wraz z towarem bezpiecznie dotarli z punktu A do punktu B, a jednocześnie wszystkie najnowsze przepisy dotyczące pojazdów były przestrzegane.

Choć okres pandemii nie jest łatwy dla żadnej branży, sektor transportu drogowego, a szczególnie kierowcy, muszą od kilku miesięcy stawiać czoła wyjątkowym wyzwaniom.

Radzenie sobie z problemami wynikającymi z konieczności zachowania dystansu i stosowania innych środków mających pomóc w ochronie zdrowia publicznego oraz jednoczesne zaspokajanie popytu na usługi w nowym kształcie nie jest łatwe. Jeśli kryzys wywołany pojawieniem się choroby Covid-19 czegoś dowiódł, to na pewno tego, że przedstawiciele branży transportu drogowego są bardzo wytrzymali.

Wózek widłowy

Przyszłość transportu ciężarowego

Pandemia rozpoczęła się niespodziewanie, ale istnieją też inne wyzwania, których pojawienie się zostało wcześniej zapowiedziane – tak jest na przykład w przypadku tzw. normy Euro 7.

Prowadzone są już badania mające skutkować opracowaniem formulacji olejów o niskiej i bardzo niskiej lepkości, co pomoże zwiększyć paliwooszczędność bez obniżania poziomu ochrony i skracania okresu eksploatacji części.

Rozwój nowych technologii także kładzie się cieniem na branży – nowe, elektryczne pojazdy użytkowe sprawią, że floty staną się bardziej złożone, a ich obsługa będzie wymagać nowych umiejętności, nowych środków smarnych i zaawansowanych procedur konserwacji zapobiegawczej. Niektóre inteligentne ciężarówki już wyznaczają nowe trendy dzięki zastosowaniu wspomagania kierowania, zdalnego monitorowania i coraz bardziej zaawansowanych czujników zwiększających poziom bezpieczeństwa na drodze i pomagających zmniejszyć zużycie paliwa.

Jedno jest pewne – we wszystkich sektorach branży transportu drogowego zachodzą obecnie zmiany, z jakimi nie mieliśmy dotąd do czynienia. Połączenie nowych technologii i modyfikacji przepisów dotyczących emisji oraz trwająca wciąż pandemia wpływają na sposób funkcjonowania flot, logistykę i sposób planowania codziennej działalności.

Dobra wiadomość jest taka, że najważniejsi przedstawiciele sektora już zastanawiają się, jak uzyskać możliwie najlepsze wyniki. To nie będzie łatwe, zwłaszcza w miarę wdrażania nowych technologii, ale działania producentów OEM, dostawców części, podmiotów odpowiedzialnych za infrastrukturę, twórców rozwiązań cyfrowych i przedsiębiorstw energetycznych są coraz bardziej spójne. Wspólnie tworzymy narzędzia niezbędne do zagwarantowania bezpieczeństwa i efektywności w branży transportu drogowego.

Ostatnio firma ExxonMobil przyczyniła się do zwiększenia efektywności branży transportu drogowego, wprowadzając dwa nowe oleje najwyższej jakości do silników Diesla: Mobil Delvac™ XHP ESP FE 5W-30 i Mobil Delvac™ XHP Ultra LE MN9 5W-20; ten drugi produkt został opracowany specjalnie pod kątem zgodności ze specyfikacjami MAN M 3977. Oba środki smarne zapewniają nadzwyczajną ochronę i mogą pomóc obniżyć zużycie paliwa* w nowoczesnych, niskoemisyjnych silnikach wysokiej jakości pracujących w trudnych warunkach związanych z transportem drogowym.

Oczywiście to jeszcze nie koniec podróży, której początkiem było wprowadzenie na rynek w 1925 roku produktu Mobil Delvac, który wciąż pomaga wydłużyć żywotność silnika oraz zapewnia doskonałą ochronę silników ciężarówek i układów napędowych na całym świecie i w każdych warunkach. Nasi specjaliści ds. technologii i chemicy nieprzerwanie prowadzą swoje pionierskie badania i opracowują produkty pomagające przedstawicielom branży transportu drogowego sprostać wymogom oraz zapewnić bezpieczeństwo i skuteczność teraz i w przyszłości.

*Możliwość obniżenia zużycia paliwa na podstawie porównania danych dla lepkości 5W-30 z 10W-40 i 15W-40.

czerwona ciężarówka