Jaka jest różnica między płynami hamulcowymi DOT 3, DOT 4 i DOT 5?
Płyny hamulcowe mają różne wartości znamionowe, które odnoszą się do ich punktów wrzenia. Klasyfikuje się je pod kątem temperatury wrzenia, gdy ciecz hamulcowa jest świeża – temperatura wrzenia na sucho, a gdy zaabsorbuje wodę – temperatura wrzenia na mokro.
Departament Transportu określa klasy: DOT 3, DOT 4 lub DOT 5.
Płyn hamulcowy DOT 3 posiada:
- Temperaturę wrzenia na sucho ok. 205 stopni Celsjusza
- Temperaturę wrzenia na mokro ok. 140 stopni Celsjusza
Płyn hamulcowy DOT 4:
- Posiada wyższe temperatury wrzenia niż płyny hamulcowe DOT 3 zarówno na sucho jak i na mokro
- Należy go wymieniać częściej niż płyn hamulcowy DOT 3 ze względu na szybsze wchłanianie wilgoci
- Zalecany jest w pojazdach, które osiągają wyższe prędkości maksymalne lub służą do holowania ciężkich ładunków
Istnieją również płyny hamulcowe DOT 5 i DOT 5.1, ale są one mniej powszechne. Płyny DOT 5 powstają na bazie silikonu i nie wchłaniają wilgoci. Nie nadają się do wielu samochodów. Nie wolno mieszać płynów hamulcowych DOT 5 z płynami o innej klasie DOT.
Wymiana płynu hamulcowego: krok po kroku
Wymiana płynu hamulcowego może być nieco trudnym procesem, więc jeśli nie masz pewności co do swoich umiejętności, zawsze możesz zlecić wymianę płynu hamulcowego profesjonaliście.
- Zaparkuj samochód na płaskiej powierzchni i upewnij się, że masz swobodne miejsce do pracy. Sprawdź czy silnik jest zimny.
- Najlepiej podnieść samochód na podnośniku i zdejmij wszystkie cztery koła, aby ułatwić sobie dobry dostęp.
- Zlokalizuj główny zbiorniczek płynu hamulcowego i odkręć korek. Jeśli nie jesteś pewien, gdzie go znaleźć, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu.
- Opróżnij zbiorniczek płynu hamulcowego ze starego płynu hamulcowego. Upewnij się, że podstawiłeś wiadro lub niepotrzebną już miskę, aby zebrać do nich stary płyn.
- Napełnij główny zbiorniczek płynu hamulcowego nowym płynem hamulcowym, używając płynu hamulcowego odpowiedniego dla T wojego samochodu. Zbiorniczek należy napełnić nowym płynem do linii „Full”.
- Następnie musisz przepłukać każdy z cylinderków zacisków hamulcowych pojedynczo dla każdego z kół. Aby to zrobić, wykorzystaj zaworki odpowietrzając cylinderki dla każdego koła, jeden po drugim i spuść stary płyn hamulcowy.
- Kontynuuj zlewanie starego płynu hamulcowego, aż pojawi się nowy płyn. Trzeba to zrobić z każdym ze zbiorniczków kół i zacisków hamulcowych.
- Podczas całego procesu należy pilnować poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku głównym i utrzymywać go na poziomie linii „full”.
- Po wykonaniu tych czynności dla każdego z zacisków należy dokręcić zaworki odpowietrzające.
- Wykonaj ostatnią kontrolę poziomu płynu hamulcowego w głównym zbiorniczku i w razie potrzeby uzupełnij płyn do linii „full”, a następnie ponownie zakręć korek.
Który płyn hamulcowy jest odpowiedni dla twojego samochodu?
-
Ile oleju silnikowego potrzebuję?
Olej silnikowy odgrywa kluczową rolę w dbaniu o silnik i pomaga mu pracować w optymalnych warunkach. Dowiedz się, jaka jest odpowiednia ilość oleju silnikowego do swojego pojazdu, kontroluj i utrzymuj jego odpowiedni poziom.
-
Jak wymienić płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy odgrywa kluczową rolę w prawidłowym działaniu hamulców, zapewniając bezpieczeństwo na drodze. Nasz przewodnik krok po kroku wyjasni Ci, jak wymienić płyn hamulcowy.
-
Jak sprawdzić poziom oleju przekładniowego
Sprawdź poziom oleju przekładniowego w swoim samochodzie, aby zapewnić lepszą ochronę i wydłużyć żywotność skrzyni biegów. Nasz przewodnik krok po kroku pomoże Ci sprawdzić poziom i uzupełnić olej przekładniowy.
-
Jak zużywać mniej benzyny
Kilka prostych rad wystarczy, aby znacząco zwiększyć oszczędność paliwa. Postępuj zgodnie z naszymi kluczowymi wskazówkami, a dowiesz się jak to zrobić.
-
Oleje silnikowe Mobil 1™
Nasza zaawansowana oferta syntetycznych olejów silnikowych pomaga zapewnić wyjątkową ochronę silnika przed zużyciem. Nic nie pracuje ciężej dla twojego samochodu.
Więcej o Mobil 1™ -
Oleje silnikowe Mobil Super™
Mobil Super™ oferuje szereg olejów syntetycznych, semi-syntetycznych i konwencjonalnych, zapewniających różne poziomy ochrony aby spełnić wymagania związane z różnymi warunkami eksploatacji i jednocześnie sprawiając, że możesz czuć się pewnie podczas jazdy.
Więcej o Mobil Super™