Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje środków smarnych:
Tradycyjnym rodzajem są konwencjonalne oleje mineralne.
Syntetyczne środki smarne, które zyskują na popularności.
Oleje mineralne powstają z rafinacji ropy naftowej. Natomiast syntetyczne oleje silnikowe (w pełni syntetyczne lub syntetyczne) powstały w laboratorium.
Oleje syntetyczne są nie tylko rafinowane, ale również destylowane, oczyszczane i rozkładane na podstawowe molekuły. Następnie są przetwarzane i ulepszane za pomocą dodatków tak, aby zapewnić lepszą ochronę silnika przed zużyciem, ekstremalnymi temperaturami oraz tworzeniem się osadów. Proces ich produkcji polega nie tylko na usunięciu większej ilości zanieczyszczeń z ropy naftowej, ale również umożliwia odpowiednie dostosowanie każdej molekuły olejów do wymagań nowoczesnych silników. To dzięki zmodernizowanym molekułom zapewniają wyższy poziom ochrony i lepsze osiągi oraz umożliwiają sprawniejszą pracę silnika przez dłuższy okres eksploatacji.
Olej krążący w silniku wyłapuje cząsteczki zanieczyszczeń. Z czasem w konwencjonalnych olejach mogą tworzyć się osady, które negatywnie wpływają na pracę silnika i ostatecznie skracają jego żywotność. Syntetyczne oleje silnikowe, w porównaniu do olejów mineralnych, lepiej radzą sobie z zanieczyszczeniami i chronią przed ich powstawaniem, co zapobiega tworzeniu się osadów w silniku.
Ruchome elementy silnika są w ciągłym kontakcie ze sobą i poruszają się z dużą prędkością. W ekstremalnych warunkach pracy silnika jego części mogą ulec zużyciu i uszkodzeniu. Twój olej silnikowy stanowi barierę ochronną pomiędzy tymi elementami. Gdy mineralne oleje silnikowe ulegają degradacji termicznej, ich zdolność do zabezpieczania silnika przez zużyciem obniża się. Natomiast oleje syntetyczne zachowują większą odporność na degradację i lepsze właściwości w zakresie ochrony przed zużyciem przez znacznie dłuższy okres, wydłużając w ten sposób żywotność silnika.
Gdy samochód stoi przez jakiś czas (na przykład w nocy), olej spływa i w chwili uruchomienia silnika zaczyna krążyć w układzie i dociera do najważniejszych punktów smarowania w celu zabezpieczenia przed tarciem. Mineralne oleje potrzebują więcej czasu, aby dotrzeć do tych punktów i zapewnić ich optymalną ochronę.
Podczas niskich temperatur lub w przypadku eksploatacji samochodu w warunkach zimowych, proces dotarcia do wszystkich punktów smarowania jeszcze bardziej się wydłuża. Natomiast syntetyczne oleje o niskiej lepkości są opracowane w taki sposób, aby zachować płynność nawet w najniższych temperaturach, zapewnić smarowanie i ochronę od momentu uruchomienia pojazdu.
Temperatura silnika podczas pracy jest bardzo wysoka. Z czasem wysokie temperatury panujące wewnątrz silnika mogą powodować utlenianie lub gęstnienie olejów mineralnych, narażając w ten sposób jednostkę napędową na przyspieszone zużycie. Syntetyczne oleje silnikowe są znacznie odporniejsze na bardzo wysokie temperatury, co jest szczególnie istotne w przypadku eksploatacji samochodu w skrajnych warunkach klimatycznych, np. podczas upałów.
Aby sprostać wymaganiom konsumentów, producenci samochodów oferują pojazdy wyposażone w mniejsze silniki (w celu ograniczania zużycia paliwa), ale wyposażają silniki w turbosprężarki (w celu zwiększenia ich mocy). Wspominaliśmy już wcześniej, że silniki pracujące w ekstremalnie wysokich temperaturach, mogą powodować szybszy rozkład olejów mineralnych, ale obecne silniki turbodoładowane stawiają jeszcze większe wyzwania. Turbosprężarki mogą pracować z prędkością nawet 200 000 obrotów na minutę, dlatego tak bardzo ważne jest, aby olej silnikowy mógł bardzo szybko dotrzeć do elementów silnika i odpowiednio go nasmarować.
Mineralne oleje mogą szybciej ulec degradacji w takich warunkach, pozostawiając osady na elementach turbosprężarki, co może doprowadzić do awarii. Oleje syntetyczne mogą znacznie lepiej chronić ten element silnika w porównaniu do olejów mineralnych, zapewniając optymalną pracę i zwiększając osiągi silnika.
Dowiedz się więcej o tym, jak nasi inżynierowie i specjaliści tworzą nowe produkty i nieustannie doskonalą gamę produktów ExxonMobil.
Regulacje związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych oraz wymagania dotyczące oszczędności paliwa zmieniają punkt widzenia na konstrukcje silnika. Ze względu na nacisk położony na zwiększenie redukcji zużycia paliwa, mniejsze czterocylindrowe silniki ze skomplikowanymi systemami - hybrydowy, stop-start i turbo- zastępują obecnie większe sześcio-i ośmiocylindrowe silniki. Turbodoładowane silniki stały się odpowiedzią na potrzeby producentów pojazdów, aby zapewnić oszczędność paliwa bez poświęcania mocy.
Wspominaliśmy już, że silniki pracują w wysokich temperaturach, które mogą szybciej rozkładać oleje konwencjonalne, ale dzisiejsze turbodoładowane silniki są jeszcze bardziej agresywne. Podczas, gdy wały korbowe silnika wynoszą średnio około 3000 obr./min przy jeździe na autostradzie, to turbosprężarka może osiągać prędkości do 200 000 obr / min. Dodatkowo, olej w turbosprężarce może przekroczyć temperaturę 200 ° C, czyli około dwa razy więcej niż średnia temperatura silników bez turbodoładowania. Takie wysokie prędkości i temperatury mogą spowodować, że niektóre oleje silnikowe ulegną rozkładowi, powodując więcej osadów silnika i zmniejszoną wydajność. Syntetyczne oleje mogą chronić te części znacznie lepiej niż konwencjonalne oleje, utrzymując je w optymalnej wydajności i zwiększając moc silnika.
Oleje Mobil 1 wyznaczają standardy wydajności i ochrony silnika z turbodoładowaniem.
Oleje Mobil 1 są odporne na rozpad dzięki doskonałej odporności na utlenianie i zapewnieniu ochrony przed degradacją termiczną w zakresie od -40⁰C do 260⁰C. W przypadku zastosowań z turbodoładowaniem oleje Mobil 1 oferują wyjątkowe właściwości:
- Ochrona łożyska oporowego
- Kontrola nagarów na tulei wału
- Kontrola powstawania osadów na sprężarce, uszczelnieniach sprężarki i obudowie turbosprężarki
Ponad 70 spośród pojazdów o najwyższych osiągach (w tym wiele turbodoładowanych) opuszcza linię produkcyjną z olejem Mobil 1. Producenci pojazdów takich jak Mercedes-AMG czy Porsche powierzają swoje nowoczesne, turbodoładowane silniki olejom Mobil 1, stosują je na pierwsze fabryczne zalanie silnika i zalecają ich stosowanie podczas przeglądów serwisowych.
-
Dlaczego warto wybrać olej syntetyczny?
Silnik twojego pojazdu to skomplikowane urządzenie z setkami ruchomych części, które pracują w szerokim zakresie temperatur i są poddawane oddziaływaniu innych czynników wywołujących naprężenia.
Dowiedz się więcej -
Czym jest syntetyczny środek smarny?
Oleje silnikowe nie powstają w identyczny sposób. Zapewne już wiesz, że oleje syntetyczne przewyższają oleje mineralne, ale prawdopodobnie nie znasz różnicy między olejami w pełni syntetycznymi a syntetycznymi, czy posiadającymi domieszkę olejów syntetycznych. Jeśli nie znasz, usiądź wygodnie i przeczytaj.
Dowiedz się więcej
-
Mity o produktach syntetycznych?
Poznaj prawdę na temat najczęściej powtarzanych mitów dotyczących syntetycznych olejów samochodowych.
Dowiedz się więcej -
Oszczędzaj paliwo
Koszty paliwa stanowią istotną część wydatków ponoszonych przez operatorów flot pojazdów. Syntetyczne oleje silnikowe Mobil Delvac, używane samodzielnie lub w połączeniu z syntetycznymi smarami oraz olejami przekładniowymi, są w stanie zmniejszyć spalanie w porównaniu z konwencjonalnymi mineralnymi środkami smarnymi.
Dowiedz się więcej